Geografia powięzi

10 czerwca 2019
Geografia powięzi

Dawno nie pisałam o powięzi.

Dzisiaj trochę o jej geografii i głównych cechach związanych z lokalizacją.

„Ciało powięziowe to jeden wielki narząd w postaci sieci. Posiada ono wiele wydzielonych przestrzeni i setki powrózkowatych, lokalnie występujących zagęszczeń, oraz tysiące ‘kieszonek’ ukrytych w ‘kieszeniach’. Wszystkie te twory są połączone przez przegrody ze zbitej tkanki łącznej, a także warstwy luźnej tkanki łącznej.” – Robert Schleip

Powięź można podzielić na:

🌷 Powięź powierzchowną inaczej podściółkową (luźna tkanka łączna).
Razem z warstwą tłuszczową położona jest podskórnie na tułowiu i kończynach. Najbardziej dostępna i poddająca się terapii tkanka łączna. Możliwy jest ślizg pomiędzy nią, a głębszymi, bardziej zbitymi warstwami powięzi.
Zawiera ona elastyczne włókna umożliwiające skórze rozciąganie i powrót do pierwotnego kształtu. Pełni funkcję amortyzującą (np. pięty), uczestniczy w termoregulacji, magazynuje energię w postaci trójglicerydów. Zawiera kanały limfatyczne, ochrania żyły i niektóre duże nerwy. Nosi w sobie dużo mechanoreceptorów. Zawiera tzw. istotę podstawną, wypełniająca wszystkie przestrzenie międzykomórkowe. Znajdują się w niej płyny umożliwiające ruchomość i ślizg tkanek. Zawiera wiele ważnych komórek np. odpornościowe krwi (makrofagi, neutrofile), adipocyty magazynujące tłuszcz, gruczoły potowe. Łączy powierzchnię ciała z powięzią głeboką

🌷 Powięź głęboka (okrywająca, osiowa).
Wnika ona w głąb ciała, otacza większe mięśnie, ścięgna, więzadła i rozcięgna – od tułowia po kończyny. Przenosi siły podczas pracy mięśni.
Zapewnia nawodnienie i ochronę.

🌷 Powięź oponowa (otaczająca układ nerwowy).
Chroni układ nerwowy, otaczając go. Jest zamknięta w przestrzeniach utworzonych przez powięź głęboką.

🌷 Powięź trzewna (otaczająca, podtrzymująca narządy wewnętrzne).
Biegnie nieprzerwanie od jamy nosowo – gardłowej, obszaru szyjnego poprzez jamę piersiową (śródpiersie), przez przeponę, jamę brzuszną, aż po dno miednicy.
„Początek powięzi trzewnej można znaleźć na podstawie czaszki, a zmierza ona aż do jamy miednicy. Stwarza opakowanie otaczające jamy ciała, wyściełając od wewnątrz ściany otaczające ustrój. Tworzy także futerały dla narządów wewnętrznych, podtrzymując wiele z nich za pomocą struktur podwieszających jak krezka. Powięź ta tworzy także osłony dla pęczków naczyniowo – nerwowych oraz limfatycznych, rozchodzących się promieniście z jam klatki piersiowej, brzusznej i miednicznej w kierunku poszczególnych organów.” – Frank Willard

Żródło: Leon Chaitow „Metody terapii manualnej w leczeniu dysfunkcji powięziowych”

Foto Katarzyna Wojniak

 

Trening Slow Move®

4 marca 2019
Trening Slow Move®

Ostatnio, na zajęcia do grupy z dłuższym stażem, trafiła klientka z „młodszej grupy”. Z lekką obawą w głosie zapytała: „Czy ta grupa jest mocno zaawansowana?”

Pomyślałam, że warto przypomnieć, czym się kieruję prowadząc zajęcia w Slow Move:

  • Przede wszystkim, nie wyciskamy z nikogo siódmych potów.
  • Naszym celem nie jest wzmacnianie mięśni w typowym rozumieniu tzn. przez dodawanie coraz większych obciążeń, trudniejszych pozycji, czy ilości powtórzeń. Chociaż… czasem wychodzicie spocone z zajęć, zaskoczone, że „takimi ćwiczeniami tak się zmęczyłam?”
  • Slow Move to miejsce, gdzie pracujemy z nadmiernym napięciem w ciele, gdyż to jeden z czynników ograniczających sprawność – również siłę – oraz przynoszących dolegliwości bólowe. Budzimy do pracy uśpione mięśnie. Przywracamy siłę, która płynie z głębi ciała i swobodę ruchu .
  • Grupy w Slow Move są malutkie, max 5 osobowe, to ogromny atut, ponieważ dzięki temu, możemy dopasować rodzaj ćwiczeń do potrzeb ćwiczących. W dużej mierze, to skład grupy decyduje o kształcie pracy na zajęciach.
  • Stawiamy na rozmaitość bodźców (ciało nie lubi monotonii), ale są elementy powtarzalne, skierowane w słabsze ogniwa, nad którymi trzeba więcej pracować.
  • Staramy się nie prowadzić zajęć zadaniowo. Czyż zadaniowość na co dzień (w pracy i w domu), nie jest czynnikiem, który generuje mnóstwo stresu => wzmożonego napięcia => dolegliwości bólowych?

Reasumując, zajęcia w Slow Move buduję tak, aby było w nich miejsce na pracę z oddechem, aby nauczyć Was czuć swoje ciało, mieć świadomość jak się układa w chodzie, w staniu, aby nauczyć Was co robić, kiedy zaczynacie czuć dyskomfort (nie czekając na ból), jak się relaksować, rozluźniać, aktywizować uśpione, osłabione rejony, wreszcie jak czerpać przyjemność z ruchu i kontaktu ze swoim ciałem. Spokojnie, bez ciśnienia na „osiągi”.

Dlaczego tak?
Ponieważ moje wieloletnie obserwacje potwierdzają, że to są rzeczy, z którymi mamy największy problem, których zwyczajnie nie umiemy, bo w cywilizacyjnym pędzie do perfekcji odcinamy się od ciała, nie czujemy go (chyba, że boli). Dlatego, że słyszę od Was bardzo często, jaki problem macie z przełączeniem się na relaks, z tym, aby sobie „odpuścić”.
Myślę, że wiele z nas marzy o tym, aby czasem nic nie musieć, rozpłynąć się w przyjemności, dać sobie chwilę wytchnienia, tylko nie potrafimy się przełączyć na ten tryb, bo przecież trzeba jeszcze zrobić to i to, być coraz lepszą i lepszą, podnosić sobie poprzeczkę na każdym polu… Trzeba?

 

Tekst Agata Komorowska
Foto  Katarzyna Wojniak

Taśma Boczna

28 lutego 2019
Taśma Boczna

Powięziowo – mięśniowa TAŚMA BOCZNA, (prawa i lewa) biegnąc po bokach ciała, rozpina się od stopy, do czaszki w okolicy ucha.

🌻Przebieg TB:

• Zaczyna się pod przyśrodkową krawędzią stopy w połowie jej długości, dalej wędruje na boczną stronę stawu skokowego i łydki (mięśnie strzałkowy długi i krótki)
• Zaczepia się na więzadle przednim głowy kości strzałkowej i mknie wyżej boczną powierzchnią uda w postaci pasma biodrowo piszczelowego
• Dalej sięga do mięśni pośladkowych i naprężacza powięzi szerokiej (w bocznych rejonach miednicy i biodra)
• Następnie wspina się mięśniami wewnętrznymi i zewnętrznymi brzucha do klatki piersiowej
• Gdzie na jej bocznych okolicach, między żebrami, rozpościera się zewnętrznymi i wewnętrznymi mięśniami międzyżebrowymi, aby
• Dotrzeć do bocznych rejonów szyi ,mocując się na niej mięśniem mostkowo – sutkowo – obojczykowym (bardziej z przodu) i mięśniem płatowatym głowy (lekko z tyłu)

🌻Ruchowa funkcja Taśmy Bocznej to oczywiście udział w skłonach bocznych tułowia, odwodzenie biodra (unoszenie w bok kończyny dolnej) i ewersji (unoszenie brzegu bocznego) stopy, pochylanie głowy w bok, skrętne ruchy żeber. oraz hamowanie tych ruchów – czyli obrona przed nadmiernym wychyleniem bocznym i skrętami tułowia, zbytnim przywiedzeniem bioder w chodzie.

🌻Posturalna funkcja Taśmy Bocznej to utrzymywanie ciała w równowadze w relacji prawa- lewa strona oraz przód i tył.
Jest ona także przekaźnikiem sił pomiędzy pozostałymi powierzchownymi taśmami powięziowo -mięśniowymi (Powierzchowną Przednią, Tylną, Taśmami Kończyn Górnych, Taśmą Spiralną). Wszelkie zmiany w Taśmie bocznej dają efekt w pozostałych taśmach.
Taśmy Boczne stabilizują kończyny dolne i tułów w trakcie aktywności kończyn górnych (kiedy po coś sięgacie, rzucacie piłkę itp.)

🌻Najczęściej występujące kompensacje związane z Taśma Boczną to:
• Zaburzenia pronacji i supinacji stopy (ruch stopy polegający na wywinięciu stopy odpowiednio, bocznym i przyśrodkowym brzegiem do góry)
• Ograniczenie zgięcia grzebietowego stopy (zadarcie stopy do góry)
• Kolana koślawe (X) lub szpotawe (O)
• Zredukowane przywiedzenie w stawie biodrowym (przykurcz mięśni odwodzących udo)
• Utrwalony skłon boczny kręgosłupa lędźwiowego
• Kompresja odcinka lędźwiowego kręgosłupa przy obustronnym skróceniu TB w tym odcinku
• Przesunięcie klatki piersiowej względem miednicy
• Zmniejszenie odległości między kością krzyżową, a mostkiem
• Ograniczenie ruchomości w stawach barkowych (ramion), przez nadmierne zaangażowanie obręczy barkowej w stabilizację głowy

🌻Różnice napięć prawej i lewej taśmy bocznej, mogą wpływać na zaburzenia równowagi, silniej niż różnice między Taśmą Powierzchowną Przednią i Tylną. TB obejmuje ucho, w którym zlokalizowane są receptory wrażliwe na wibrację, na siłę grawitacji i przyśpieszenie ruchu.

Warto przyglądać się prawej i lewej TB, manualnie lub w ćwiczeniach dążyć do zrównoważenia ich napięcia i długości. Wartościowe Taśm Bocznych są ćwiczenia w pozycjach wysokich, kiedy aktywizujemy je na całej długości, ale, jak zawsze powtarzam w rozmaitości siła, więc dobrze jest bodźcować je w przeróżnych pozycjach i rodzajach zadań ruchowych. W zależności od potrzeb i możliwości. 😊

Tekst Agata Komorowska
Foto  Katarzyna Wojniak

Swobodny Taniec

14 grudnia 2018
Swobodny Taniec

Czasem, gdy czegoś bardzo chcemy, narzucamy sobie tryb realizacji zadania, określamy zasady i trzymamy się ich punkt po punkcie. Napewno znacie ten stan, gdy planujemy urlop bo „musimy” odpocząć. W efekcie fundujemy sobie kolejny obowiązek, przymus i źródło stresu. Tak samo dzieje się, gdy rygorystycznie podchodzimy do ruchu oczekując konkretnych efektów i odprężenia. Wtedy najczęściej spinamy się jeszcze bardziej nieświadomie zaciskając usta, brzuch i pośladki, blokując się na przepływ swobody w oddechu i ciele. Poruszamy tylko ciałami ale nasza głowa nadal pędzi i przetwarza dane. System nerwowy nie odpoczywa. Nie komunikujemy się, nie łączymy ze sobą, a zatem na poziomie głowy i „serca” nie zachodzi nic kojącego.

Taniec nie musi być sekwencją wyuczonych kroków. Najcenniejsze jest zauważenie siebie podczas intuicyjnego, naturalnego ruchu. To, co Cię porusza i jak to wyrażasz ma być „Twoje”. Płynąc spontanicznie czyli bez kontroli dostaniecie wskazówki jak się odnaleźć, jak dostrzec, uwolnić i wydobyć oddech, stopy, ręce, miednicę i inne obszary. „Biorąc” do tańca nasze ciało mamy szansę na zauważanie jego pomijanych, napiętych rejonów i rozpuszczenie ich. Nie oczekując lecz przyglądając się jak prosty ruch przepływa przez palce, przelatuje przez ręce, przez ciało od czoła po stopy, wyciszamy nasz system nerwowy, wracamy do siebie i mamy możliwość wejścia w stan głębszego relaksu.

W tak rozumianym tańcu odnajdujemy atuty kobiecego ciała- miękkość kroków w harmonii z oddechem. Uczymy się się akceptacji i uważności. Co tworzy taki taniec? Ruch, z którym czujemy się dobrze, który naturalnie z nas wypływa, którym się wyrażamy. Gesty, których jesteśmy świadome ale nie analizujemy ich. Eksplorowanie z zaciekawieniem i akceptacją, budzenie nieuświadomionych części, rozmowa z ciałem przy nienarzucającym instruktażu i wsparciu prowadzącej, nastrojowej muzyki.

Zapraszamy na zajęcia Slow Move® Dance 🙂

Tekst Justyna Jasłowska

Foto Katarzyna Wojniak

Postawa ciała

4 grudnia 2018
Postawa ciała

Postawa ciała wielu osobom kojarzy się ze statyką, sposobem w jaki stoimy, siedzimy.
Otóż, jak podkreślam zwykle na zajęciach, ciało zbudowane jest „do ruchu, a nie do bezruchu”. Nasza postawa, najlepiej eksponuje się właśnie w ruchu, w działaniu.

🌿Sposób w jaki obciążasz stopy, jak układasz kolana, jak płynie Twoja miednica, kiedy stawiasz kroki, czy i jak porusza się w chodzie kręgosłup, jak nosisz głowę, jak używasz ramion w tysiącach codziennych zdarzeń. Np. jak Twoje ciało pracuje w siadzie, kiedy po coś sięgasz lub odwracasz się do kogoś… Twoja postawa, to gra Twojego ciała w codziennej aktywności.

🌿 Nie sposób oddzielić postawę od emocji. Sama wiesz najlepiej, jak poruszasz się w poczuciu szczęścia, przepełniona radością, entuzjazmem, a jak, kiedy jesteś smutna, zdenerwowana. Nie myślałaś nigdy o tym? To spróbuj zwrócić na to uwagę. Poczuj różnicę.

🌿 Składamy się w 70% z wody, co w połączeniu z dość niestabilną konstrukcją, nadaje naszemu ciału płynności i elastyczności w dostosowaniu się do ciągłych zmian w jego wnętrzu – np. oddech i na zewnątrz – np. wstawanie z krzesła, wchodzenie na stopień, podnoszenie dziecka, taniec i miliony innych.

🌿 Postawę ciała wspomaga wyczucie wsparcia podłoża oraz przestrzeni wokół. To, jak czujemy kontakt naszych stóp z podłożem oraz jak odbieramy zmysłami (wzroku, dotyku, słuchu, węchu) przestrzeń ma wpływ na naszą postawę. Zarówno stopień ugruntowania (<-stabilizacja), jak i czucie ciała w przestrzeni (<- to najczęściej nieuświadomione wrażenia sensoryczne, nasze ciało „wie, jak poruszać się, układać w przestrzeni” – propriocepcja?), są czynnikami składającymi się na naszą postawę. Istotna jest równowaga między nimi.

🌿 Mając dobrą orientację w przestrzeni, stabilizujemy swoje ciało adekwatnie do potrzeb, zachowując swobodę ruchu i ekspresji. Np. w czasie chodzenia, wysuwając do przodu jedną nogę musimy ustabilizować resztę ciała, żeby się nie przewrócić.

🌿Jeśli stabilizacji jest za mało, możemy się przewrócić😉, a na pewno z każdym krokiem zbytnio obciążamy okoliczne stawy bowiem brakuje im optymalnego podporu ze strony mięśni i powięzi. Natomiast, jeśli jesteśmy zbytnio usztywnione (zbyt dużo napięcia w ciele), nasze ruchy są pozbawione lekkości, nasze kończyny wydają się „za krótkie”, a przez brak swobody ruchu, nadmiernie obciążamy stawy i tkanki je okalające, w konsekwencji coraz bardziej zaburzając płynność ruchu i naszą (bo dla każdego jest trochę inna) prawidłową postawę.

🌿 Jedno i drugie (nie wystarczająca lub nadmierna stabilizacja) w konsekwencji prowadzi do zaburzeń funkcji (nie tylko układu ruchu, ale np. układu pokarmowego, oddechowego, krążenia), do większego zużycia stawów np. biodrowego lub kręgosłupa, wreszcie do nawracających dolegliwości bólowych.

🌿 Nad czym warto się pochylić w pracy nad prawidłową postawą? Otóż znowu powtórzę jak przy każdej okazji: kluczowa jest praca nad oddechem, dnem miednicy, mięśniami brzucha – czyli mięśniami głębokimi, stabilizacją głęboką. Kolejne ogniwa, to stopy, dłonie i głowa, kanały naszego kontaktu z otoczeniem i działania w nim. Wszystkie są połączone ze sobą i wszelkie zmiany w jednym z tych obszarów, pociąga zmiany w pozostałych.

🌿 Co zatem jest kluczowe w tej pracy? (To też, powtarzam jak mantrę ->) Nauka odczuwania, praca niejako od wewnątrz, stworzenia ciału warunków do tego, żeby poczuło i zapamiętało, co przynosi mu zrównoważenie i stabilność. Szukanie i odkrywanie nadmiernych napięć w ciele i spokojna praca z nimi w kierunku uwolnienia i przywrócenia równowagi. Slow Move 😉 Tak właśnie staram się z Wami pracować. Tak pracujemy w Slow Move.😘
Poniżej praca w siadzie na easy ball – głęboka stabilizacja i świadomość ciała.

Tekst Agata Komorowska

Kobiece spotkanie na odstresowanie

Zapraszamy wszystkie kobiety, które tęsknią za tym, by usiąść przy ogniu, posłuchać opowieści, pobyć w gronie kobiet. Pragną zaczerpnąć z uniwersalnej kobiecej siły. Tak się dzieje, gdy tylko kobiety zasiądą w kręgu. 🙂

O tym jak czytać sygnały płynące z ciała i jak, można regenerować siły możecie porozmawiać na spotkaniu w kobiecym kręgu, które poprowadzi w Slow Move, Anna Rogowska. psycholożka, terapeutka, masażystka.

Po więcej zajrzyj tu: Kobiece Spotkanie

Spotkanie odbędzie się w piątek 23.11 o godzinie 18:00. Jest bezpłatne, ale prosimy, zapisz się na nie telefonicznie lub mailowo ponieważ liczba miejsc jest ograniczona. W razie pytań jesteśmy do dyspozycji:)   Kontakt