Taniec formą nienarzuconej ekspresji

Spontaniczny, swobodny taniec jako forma nienarzuconej ekspresji ma szereg walorów dla naszego ciała i umysłu. Łączy w sobie cechy wysiłku aerobowego z relaksem. Podczas tańca uruchamiamy cielesną zdolność rozładowywania stresów, napięć i uwalniania emocji. Ponadto poruszając się w tempie umiarkowanym,spalamy tkankę tłuszczową i poprawiamy naszą wydolność. Taniec to umiarkowany wysiłek połączony z globalnym ruchem. Stymuluje nasz układ krwionośny, poprawia odżywienie i ukrwienie tkanek, dotlenienie organizmu, ruchomość i nawilżenie powięzi oraz elastyczność stawów.
W zależności od sposobu ekspresji i dynamiki możemy istotnie wpływać na poprawę zakresów ruchu, siłę i gibkość, jakość powięzi, poprawić koordynację ruchową i postawę – sylwetka staje się bardziej wydłużona. Taniec jako subtelna, elegancka i kreatywna forma zajęć o charakterze cardio przyczynia się do redukcji masy ciała. Poza walorem estetycznym, ma to wartość zdrowotną – układ szkieletowy jest mniej obciążony, obniża się ciśnienie tętnicze, a nawet poziom złego cholesterolu.
Podczas swobodnego tańca otwieramy i odzyskujemy ciało. Wykonując wielopłaszczyznowe ruchy w sposób świadomy i zgodnie ze swoimi możliwościami, stymulujemy nie tylko mięśnie i połączenia stawowe ale i powięź. Ruch jaki wówczas się odbywa to ekspresja zrelaksowanego ciała. To stwarza korzystne warunki do poprawy funkcjonowania powięzi. Uruchamiana w taki sposób tkanka lepiej przenosi napięcia, nawilża się i odżywia.
Podczas tańca poruszamy się w sposób niecodzienny. Jest to szansa na uaktywnienie zaniedbywanych rejonów – odcinek piersiowy kręgosłupa, klatka piersiowa, brzuch i miednica. W tańcu mamy możliwość poruszać tymi partiami w sposób uwolniony, miękki, bez napięć i ograniczeń. Obręcz barkowa, ramiona, łopatki, ręce i dłonie nabierają innego znaczenia. Przybierają funkcję wszechstronnych narzędzi ekspresji. Dzięki temu poprawiamy ich mobilność, uwalniamy stresy ulokowane w odcinku szyjnym i barkach, rozluźnia się „supełek” w brzuchu.
W twórczym, dynamicznym, radosnym procesie ruchu przez taniec doświadczamy integracji segmentów naszego ciała, ale również ciała z naszym wnętrzem. Nie jest to tylko biochemia związana z aktywnością fizyczną. Choć to także :). Tańcząc nie poświęcamy uwagi światu zewnętrznemu. Odpoczywamy od bodźców jakimi bezustannie jesteśmy bombardowani. Jednocześnie koncentrujemy się na swoim ciele, na muzyce i wyrażaniu siebie ruchem. Jesteśmy ożywieni i zrelaksowani. Nasz mózg odpoczywa od przetwarzania danych, od planowania, od podejmowania decyzji, od ciężkiej pracy, jaką wykonuje cały czas. Ma to zbawienny wpływ na obniżenie poziomu stresu. W takich warunkach nasze ciało również lepiej funkcjonuje. Odprężamy się, a wówczas, zrelaksowane mięśnie łatwiej się rozluźniają. Uwalnia się oddech. Często na skutek stresu blokujemy lub spłycamy oddech, nie rozszerzamy dalej niż na poziom klatki piersiowej. Uwalniając ciało dajemy sobie przestrzeń na pełny oddech. Taki, który nas dotlenia i rozluźnia. Zgodny z prawidłowym wzorcem lub poszerzony. Wdech w boki, w tył, w miednicę, w brzuch. Długi, spokojny wydech przez rozluźnioną żuchwę…
Taniec ma także wpływ na nasze funkcje poznawcze. Pobudzony układ krwionośny powoduje lepsze ukrwienie mięśni, te z kolei pompują krew do mózgu, a wraz z nią składniki odżywcze. Dzięki temu poprawiamy pamięć, uważność, koncentrację, procesy uczenia się i zapamiętywania. Czujemy się bardziej witalne i wyglądamy młodziej.

 Tekst Justyna Jasłowska

Więcej o tym jak tańczymy w Slow Move znajdziesz na:
http://slowmove.pl/dojrzaly-taniec-amatorski/
http://slowmove.pl/justyna-jaslowska-o-swojej-pasji/
http://slowmove.pl/miedzynarodowy-dzien-tanca/