Powięź

29 lipca 2015
Powięź

Ciało jako aparat ruchu postrzegane jest przez większość z nas jako struktura składająca się ze szkieletu (kości i stawów) oraz mięśni. Okazuje się, że niezwykle ważną rolę w tym układzie odgrywa powięź.

W serii artykułów, które będziemy zamieszczać w zakładce „Co nowego” postaramy się dostępnie opisać jej budowę, funkcje oraz przykładowe dysfunkcje i niektóre ich przyczyny. Napiszemy w jaki sposób można poprawić pracę powięzi, a pośrednio aparatu ruchu, dzięki określonym ćwiczeniom lub oddziaływaniom manualnym. Przyjrzymy się jaki wpływ na powięź może mieć joga, pilates, stretching, trening funkcjonalny, automasaż rollerem.

Powięź to złożona sieć zbudowana z niejednorodnych włókien kolagenowych tworzących rodzaj „siateczki”. Jej gęstość jest bardzo zróżnicowana w zależności od lokalizacji w ciele (występuje ona dosłownie w całym organizmie ) i funkcji, którą pełni. Nieregularny, falisty układ włókien powięzi pozwala jej pochłaniać siły działające w różnych kierunkach, czyni ją odporną na rozciąganie, chroni przed uszkodzeniem, pozwala wracać do swojego pierwotnego kształtu.
Powięź  wplata się/otacza/wyścieła wszystkie struktury ciała rozdzielając je, równocześnie łącząc między sobą. Utrzymuje je w określonym porządku przestrzennym, stanowiąc dla nich swojego rodzaju podporę, opakowanie i ochronę, jednocześnie warunkując ich optymalną ruchomość . Tworzy spójną całość będąc swoistym transmiterem sił, ale też informacji nerwowo – czuciowych.
C.d.n. 🙂

Śniadanie Joginek

15 lipca 2015

W ostatnią sobotę odbyło się wyczekiwane Śniadanie Joginek. Chyba część z Was przestraszyła się pogody – szkoda, bo po kilku Powitaniach Słońca, chmury się rozeszły!
Najpierw wykonałyśmy praktykę w stylu Vinyasa. Na nierównym terenie pozycje równoważne okazały się wyjątkowo trudne. Jednak świeże powietrze i przyroda wynagrodziły nam wszelkie niedogodności. Okolice Wilanowa są naprawdę piękne. Po ćwiczeniach zasiadłyśmy do pysznego jedzenia. Miałyśmy okazję wypić napar z czystka, dowiedzieć się o jego leczniczych właściwościach i zjeść cytrynowe ciastka. Nie zabrakło też owoców. W końcu był czas, żeby na spokojnie pogadać o jodze. Bardzo dziękuję uczestniczkom! Agata 🙂IMG_0325-001

IMG_0319IMG_0341